ایران رهیاب Blog Archives

ردیاب هوایی ✈️ و ردیابی در صنعت هوافضا

ردیاب هواپیما

ردیاب هوایی و ردیابی در صنعت هوافضا

ردیاب هوایی چیست؟ با کاربردهای GPS در صنعت هوایی آشنا شوید!

با نگاهی مختصر به تاریخچه ردیاب متوجه می شویم که این ابزار نیز مانند خیلی از ابزارهای پر استفاده امروزی در ابتدا کاربرد نظامی داشته است، اما بعد از مدتی فواید و استفاده های جذاب تری برای آن در نظر گرفته شده است. اولین ردیاب یک ماهواره ردیاب بود که در سال 1978 یعنی حدود 4 دهه قبل در مدار زمین قرار گرفت.

این ردیاب در آن زمان با هدف افزایش کنترل ناوبری در زیردریایی های آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت، اما جالب اینجاست که 2 سال بعد یعنی از سال 1980 استفاده عموم از ردیاب ها آزاد اعلام شد. البته تا سال های 2000 استفاده چندانی از این فناوری مهم توسط عموم انجام نگرفت.

ردیابی هواپیما

اصلا ردیاب و دستگاه های ردیابی چه هستند؟

ردیاب ها در تعریف علمی سیستم های هدایت ناوبری ماهواره ای محسوب می شوند. این سیستم ها می توانند همیشه و در هرجایی، موقعیت دقیق شما را بر روی کره زمین مشخص کنند. GPS که مخفف شده عبارت Global Positioning System است نوعی از ردیاب ماهواره ای به حساب می آید. این سیستم یک سیستم موقعیت یاب جهانی است که با استفاده از شبکه ای گسترده از ماهواره ها نقاط مختلف کره زمین را پوشش می دهد.

البته GPS در واقع یک ماژول است که ردیاب ها از آن ها برخوردار هستند. مثال “استفاده از GPS در ردیاب” ها مثل “استفاده از موتور خودرو در خودرو است” ، بنابراین نمی توان ردیاب و GPS را دو ابزار جدا از هم به حساب آورد و مقایسه این دو با هم از پایه اشتباه است.

استفاده از ردیاب برای پیدا کردن سارقین

GPS ها چطور کار می کنند؟

سرویس موقعیت یاب جهانی یا همان GPS با استفاده از ماهواره هایی که در مدار زمین قرار گرفته اند فعالیت می کنند. این ماهواره ها فعالیت و عمری 10 ساله دارند و معمولا در فاصله بیش از 20 هزار کیلومتری از سطح کره زمین قرار می گیرند. این ماهواره ها به نحوی تنظیم می شوند که تداخلی در کار هم به وجود نیاورند و در کنار هم و با چرخش به دور کره زمین اطلاعات مورد نیاز را ارسال کنند. سرعت این ماهواره ها نیز بسیار زیاد است. ماهواره های سرویس موقعیت یاب جهانی سرعتی در حدود 12 هزار کیلومتر بر ساعت دارند که باعث می شود بتوانند در روز 2 بار دور زمین را چرخ بزنند.

به طور خلاصه نحوه فعالیت سیستم موقعیت یاب جهانی به این شکل است:

فرد حرکت می کند، موقعیت این فرد توسط سیستم موقعیت یاب مشخص می شود. این موقعیت به کاربر نمایش داده می شود، در ادامه اطلاعات مکان شخص مورد نظر به طور مداوم به روز رسانی می شود. در نهایت اطلاعات و موقعیت شخص مورد نظر به درستی تشخیص داده شده و به کاربر ارائه می گردد.

ماهواره جی پی اس

 4 مورد از کاربردهای جذاب GPS هوایی در زندگی انسان

GPS ها و به طور ویژه، ردیاب های هوایی به عنوان یکی از مهمترین و پیشرفته ترین انواع ردیاب ها شناخته می شوند. عملکرد این جی پی اس های هوایی تقریبا با سیستم موقعیت یاب جهانی یکسان است، اما ساز و کار این دو کمی باهم فرق دارد. بد نیست به کاربردهای مهم و جالب توجه ردیاب های هوایی اشاره کنیم تا کاملا در مورد نقش پراهمیت این دستگاه در صنایع مختلف مطلع شوید.

بیشتر بدانید : مزایای استفاده از ردیاب خودرو که بهتر است بدانید

ردیابی هواپیما و مشخص کردن مسیر حرکت پروازهای داخلی و خارجی

پروازهایی که این روزها در سفرهای خارجی و داخلی از آن ها استفاده می کنیم به طرز قابل توجهی از این تکنولوژی پر استفاده بهره می برند. این کاربرد به نحوی مهم و قابل توجه است که اگر GPS وجود نداشت اخلال زیادی در پروازهای خارجی و داخلی به وجود می آمد. صنعت هوایی به عنوان یکی از صنایعی که پیشرفت های بسیاری را به خود دیده همچنان از این فناوری استفاده می کند.

خلبان ها در پرواز با استفاده از GPS موقعیت خود را تعیین می کنند و با استفاده از این فناوری هواپیماها را به سلامت بر روی زمین می نشانند. حتی در شرایطی که آب و هوا برای پرواز مناسب نباشد و در شرایط جوی کاملا نامساعد نیز اطلاعات دریافتی از جانب ماهواره های سیستم موقعیت یاب جهانی می تواند می تواند به تعیین مسیر هواپیما کمک کند.

فقط همین نیست. GPS در صنعت هوانوردی کاربردهای بی نظیر دیگری هم دارد. جلوگیری از برخورد هواپیماها به کمک مشخص شدن موقعیت آن ها و کنترل میزان مصرف سوخت نیز از مزایای مهم دیگر استفاده از این فناوری است.

ردیابی پرواز هواپیما

استفاده از GPS در صنایع هواشناسی و امداد و نجات

این ها مواردی بودند که کاربرد سیستم موقعیت یاب را در پروازهای مسافری نشان می دهند، در صورتی که در بحث هایی مثل امداد و نجات و دیگر موارد نیز ردیاب هوایی کاربرد فراوانی دارد.

امداد هوایی چه در زمینه سوختن جنگل ها و چه در زمینه انتقال بیماران و حتی در زمینه سم پاشی نیز GPS فناوری کاربردی و شایان توجهی محسوب می شود.

کاربرد های ردیاب GPS هوایی در سوانح پروازی

در برخی شرایط به دلایل مختلف ممکن است هواپیمایی که در حال پرواز است نیاز به فرود اضطراری داشته باشد. در این مورد نیز فناوری GPS اهمیت زیادی دارد. حتی اگر این پروازها منجر به سقوط هواپیما شوند، ردیاب ها می توانند به پیدا شدن هر چه سریع تر محل حادثه و امدادرسانی کارساز باشند.

اگر به سال های گذشته نگاهی داشته باشیم متوجه می شویم که خیلی از هواپیماهای مسافربری به دلیل اینکه امکان شناسایی سریع محل سقوط آن ها وجود نداشته، امدادرسانی به حادثه دیدگان در این حوادث به صفر رسیده است.

سقوط هواپیما

کاربردهای تجاری و عجیب تر ! ردیاب های هوایی

یکی از کاربردهای ردیاب های هوایی که در سال های اخیر توجه زیادی هم به آن صورت گرفته استفاده این تکنولوژی در پهپادهاست. از بحث استفاده های نظامی این فناوری در موشک های نقطه زن و هواپیماهای نظامی که بگذریم می بینیم که شرکت آمازون به تازگی پهپاد های عمودپروازی را ساخته است که به ردیاب های پیشرفته ای مجهز شده اند . این پهپاد ها قابلیت حمل مرسولات پستی و ارسال آن به دست مشتریان خود را دارند.

ردیاب هایی که به این پهپادها وصل شده اند مجهز به یک کد دیجیتالی جهت ردیابی دقیق تر هستند . این کد دیجیتالی برای هر پهپاد به صورت جداگانه طراحی و برنامه ریزی شده اند.

حتی در همین کشور خودمان نیز برخی از فروشگاه های اینترنتی ایده استفاده از این تکنولوژی را مورد بررسی جدی قرار داده اند. لازم به ذکر است به اتفاقی که اخیرا اتفاق افتاد نیز اشاره کنیم. معرفی خدمت پست پلاس توسط وزارت ارتباطات که در این خدمت قرار است بسته های پستی از طریق پهپاد به دست مشتریان برسد.

حالا اگر به همه این موارد نگاه کنیم می بینیم که کاربرد ردیاب های هوایی روز به روز در حال رشد است. ردیاب های هوایی قطعا در این زمینه برای مسیریابی و تعیین موقعیت به شدت مورد استفاده قرار خواهند گرفت و کاربرد آن ها بیشتر از همیشه احساس خواهد شد.

پهپاد پستی

لازم به ذکر است که در حال حاضر از ردیاب های هوایی در مواردی مثل نقشه کشی هوایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اما ماجرا اینجا به پایان نمی رسد.

کنترل  و ردیابی پهپاد ها و هواپیماهای بدون سرنشین

کنترل پهپاد بدون استفاده و دخالت انسان صورت میگیرد . پهپاد ها به وسیله کنترل از راه دور و یا از برنامه های از پیش تعیین شده که به وسیله برنامه نویسی انجام میگیرد هدایت میشوند

یکی از کاربرد های ردیاب استفاده از ردیاب در جعبه سیاه هواپیماهای مسافربری است . وقتی که هواپیمایی گم شود و یا سقوط کتد بلافاصله بعد از سقوط سیگنال هایی از جعبه سیاه هواپیما جهت ردیابی ساتع میشود

یکی دیگر از کاربردهای هواپیماهای بدون سرنشین در نقش آمبولانس هوایی است . ردیاب های به کار رفته در این هواپیماها باعث میشود که با سرعت و دقت بیشتری به محل حادثه بروند.

یکی دیگر از کاربردهای ردیاب ، نصب ردیاب خودرو بر روی ماشین حمل کرو پروازی است . بعد از نصب ردیاب بر روی خودرو ها مدیر مربوطه میتواند ماشینی که به دنبال کادر پروازی میرود را بر روی نقشه های ایران رهیاب کنترل و ردیابی کند.
ردیاب آمبولانس هوایی

تاکسی های هوایی، نگاهی به آینده نه چندان دور!

مدت زیادی از زمانی نمی گذرد که شرکت تاکسی آنلاین اوبر که در آمریکا در حال خدمت رسانی به شهروندان این کشور است، اعلام کرد که قرار است درسال های آینده سرویس تاکسی هوایی آنلاین را نیز راه اندازی کند. این خبر با اینکه باعث خوشحالی بود و جذابیت زیادی برای علاقه مندان تکنولوژی به همراه داشت، اما برای آن ها شوکه کننده نبود، چرا که به لطف فیلم های سینمای هالیوود و ذهن خلاق انسان، رویای تبدیل شدن شهرهای پرترافیک امروز به شهرهای کم ترافیک فردا، با استفاده از چنین تکنولوژی هایی دور از ذهن نبود.

قضیه وقتی جالب تر شد که چندی پیش شرکت اسنپ (همتای شرکت اوبر در آمریکا) که در زمینه ارائه خدمات تاکسی آنلاین فعال است، اعلام کرد که سرویس تاکسی هوایی خود را به زودی راه اندازی خواهد کرد. حالا قرار است رویای تبدیل شدن شهرهای زمینی به شهرهای هوایی، به مرور جامه عمل بپوشد و در ارائه این خدمات نیز قطعا از تکنولوژی ردیاب های هوایی بیشتر از همیشه استفاده خواهد شد.

ردیابی تاکسی هوایی

شرکت ایران رهیاب ، بزرگترین تولید کننده و عرضه کننده سیستم های ردیابی در ایران

تلفن تماس: 22410328 – 021

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
ردیاب هوایی ✈️ و ردیابی در صنعت هوافضا
4.7 از 3 رای

هواپیماهای در حال پرواز چگونه مسیر و جهت خود را دقیقا پیدا می کنند ؟

در اکثر هواپیماهای باری و مسافری ، ترکیبی از سیستم ردیاب جی پی اس و قطب نما نقش اصلی را در کمک به مسیر یابی خلبان ایفا میکنند.

آیا می توان به کمک سیستم ردیاب، سریعا مکان هواپیمای سقوط کرده را پیدا کرد؟

بله ، با توجه به تکنولوژی روز و پیشرفت صنعت ردیاب های ماهواره ای ، هر لحظه به راحتی می توان مکان حرکت و توقف تمامی هواپیماهای در حال پرواز و یا سقوط کرده را پیدا کرد.

فرق ردیاب هوایی با ردیاب خودرو ها در چیست ؟

در صنعت خودرو های سواری ، نصب ردیاب جهت جلوگیری از سرقت و مکانیابی راننده به کار می رود ولی کاربرد آن در صنعت هوایی برای رسیدگی سریع به حوادث و سقوط احتمالی و یافتن مسیر دقیق پروازی می باشد.

۲ دیدگاه برای “ردیاب هوایی ✈️ و ردیابی در صنعت هوافضا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× 7 = 63

  1. Avatar
    مینا کوشا

    خیلی جالب بود!
    نمیدونستم ردیاب در صنعت هوایی هم کاربرد داره. فقط یک سوال ردیابی که در خودرو کار میزارن چه فرقی با دزدگیر داره؟

    1. شیرین رضایی
      شیرین رضایی

      سلام دوست عزیز
      مقاله مزایای استفاده از ردیاب را میتوانید بخوانید . در واقع دزدگیر ابزاری برای پیشگیری و متفرق کردن دزد است که قابل دستکاری و غیر فعال کردن توسط دزد هم می باشد. اما ردیاب جی پی اس خودرو قابل شناسایی نیست و شما میتوانی هر لحظه موقعیت خودرو خود را ببینید. برای اطلاعات بیشتر با شماره 02122410328 تماس بگیرید.

پشتیبانی ایران رهیاب
پشتیبانی ایران رهیاب
شیرین کریمی

سلام، شیرین کریمی هستم.
به شما کمک میکنم که متناسب با نیاز و بودجه خود ،محصول مناسب را انتخاب کنید.
از صحبت با شما خوشحال خواهم شد.

22410328