ایران رهیاب Blog Archives

جی پی اس چیست؟

جی پی اس چیست؟

جی پی اس چیست؟

یکی از لوازم ضروری برای سفر خصوصاً وقتی که به شهر جدیدی می‌روید جی پی اس یا موقعیت یاب است. حتماً برای شما هم پیش آمده است که بخواهید آدرسی را حتی در شهر خودتان پیدا کنید، اما نمی‌دانید کجا هستید و یا باید از کجا بروید. تکنولوژی جی پی اس راه‌حلی است که برای حل تمام این مشکلات در اختیار عموم قرار گرفت. در ادامه همراه ایران رهیاب باشید تا انواع جی پی اس‌ را به‌طور ویژه بررسی کنیم.

جی پی اس یا موقعیت یاب چیست؟

جی پی اس یکی از ابزار‌هایی است که همه روزه از آن استفاده می‌کنیم و تمام گوشی‌های هوشمند مجهز به این فناوری بسیار کاربردی هستند. جی پی اس به شما کمک می‌کند تا به راحتی مسیریابی و بهترین راه را برای رفتن به هر نقطه‌ای پیدا کنید.  

جی پی اس خودرو

جی پی اس یکی از بزرگترین اختراعاتی بود که در دهه 80 میلادی به هدف استفاده در صنایع نظامی ساخته شد و سال‌ها بعد برای عموم مردم قابل استفاده شد. موقعیت یاب‌ها ابزاری هستند که در تولید ردیاب‌ها کاربرد بسیاری دارند. ردیاب‌ها همگی نوعی موقعیت یاب هم هستند، اما لزوما موقعیت یاب‌ها فقط کارکرد ردیابی ندارند. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مزایای استفاده از ردیاب خودرو را مطالعه کنید.

تاریخچه اختراع جی پی اس؛ از موقعیت یابی سربازان آمریکایی تا مردم عادی

جی پی اس مخفف چیست؟ جی پی اس مخفف عبارت  “Global Positioning System” که به معنای سیستم مکان‌یابی جهانی است. وزارت دفاع آمریکا در سال 1980 میلادی و با هدف کمک به پیداکردن موقعیت سربازان نظامی و نیرو‌های جنگی خود، اقدام به ساخت و بهره‌برداری از سیستمی با هدف ردیابی دقیق کرد. سیستم موقعیت‌یابی جهانی جی پی اس در ابتدا تنها با اهداف نظامی همراه بود.

اما امروزه کاربرد‌های متفاوت و ساده‌تری پیدا کرده و به عنوانی راه‌حلی اساسی برای رفع نیاز‌های روزانه مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستمی که روزانه میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا دارد و در بسیاری موارد نجات‌دهنده جان افراد بوده است. همچنین امروزه ردیاب‌ها به عنوان بهترین ابزار ممکن برای تامین امنیت هستند و ردیاب خودرو یکی از بهترین نمونه از جی پی اس‌ها است.

سیستم ماهواره‌ای جی پی اس؛ گردش 2 بار در روز ماهوارهها به دور زمین

سیستم موقعیت یاب جهانی یا جی پی اس (GPS) از 25 ماهواره تشکیل شده است و هر کدام در 5 ایستگاه زمینی قابل کنترل هستند. هر کدام از ماهواره‌های جی پی اس دارای 6 مدار هستند که در فاصله 2000 متری از سطح کره‌زمین قرار دارند و در روز دو بار به دور زمین گردش خواهند داشت.

نصب جی پی اس خودرو

با استفاده از چنین تکنولوژی و امکاناتی تمام اطلاعات موقعیتی و جغرافیای کره زمین هرروز جمع‌آوری و بروزرسانی می‌شوند. فراهم آمدن دقتی که امروز در این تکنولوژی مشاهده می‌کنیم هم نتیجه‌ای از به‌کار بردن ماهوراه‌هایی دقیق و ارزیابی‌های همیشگی است.

جی پی اس چگونه کار می‌کند؟

ماهواره‌های موقعیت یاب که با نام navstar شناخته می‌شوند در هر 12 ساعت یک بار به دور مدار‌های دقیق ردیابی گردش می‌کنند. هر کدام از ماهواره‌ها سیگنال‌های خاصی را به ایستگاه‌های مستقر در زمین ارسال می‌کنند تا دستگاه‌های GPS این اطلاعات را بررسی و در نهایت موقعیت دقیق را به کاربر ارائه کنند. زمانی که قصد استفاده از جی پی اس‌ها را دارید درخواست شما به ایستگاه‌های زمینی منتقل و در طی عملیاتی بسیار پیچیده موقعیت شما تعیین می‌شود و در گوشی همراه یا رایانه‌تان در اختیار شما قرار می‌گیرد.  

جی پی اس چقدر دقت دارد؟

دقت مسیریابی سیستم‌های جی پی اس بسیار بالاست. به‌طوری‌که شما در هر زمان و با وجود هرگونه شرایط بد آب و هوایی می‌توانید به راحتی از موقعیت و مسیر مورد نظر خود اطلاعات لازم را کسب کنید. دقت جی پی اس معمولاً بازه‌ای بین 2 تا 5 متر است و بستگی به موقعیت انتخابی شما، پوشش‌دهی مناسب، اینترنت با سرعت مناسب و موارد مشابه دارد.

چرا جی پی اس‌ها دچار خطا می‌شوند؟

سیستم NAVSTAR دارای دقت بسیار بالایی است و به گونه‌ای طراحی شده تا دقیق‌ترین اطلاعات را در اختیار شما بگذارد. اما همانطور که گفته شد هدف از اختراع جی پی اس کاربرد‌های نظامی بود، به همین دلیل راه‌هایی برای از کار انداختن آن نیز به وجود آمد. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوامل تاثیر‌گذار در خطای جی پی اس را معرفی می‌کنیم:

  • سیگنال‌هایی که از طریق آن اطلاعات به ایستگاه زمینی می‌رسد بسیار آهسته هستند و گاهی شرایط بد اتمسفر‌ باعث به وجود آمدن خطا در ارسال اطلاعات می‌شوند.
  • عواملی مانند وجود ساختمان‌های بلند انتقال اطلاعات را به ایستگاه‌های زمینی زمان‌بر می‌کند.
  • در برخی موارد موقعیت گزارش شده توسط ماهواره‌ها به درستی گزارش نمی‌شود؛ این مسئله گاهی به این دلیل است که موقعیت مکانی کاربر دور از دسترسی ماهواره‌هاست.
  • در بیشتر مواقع جی پی اس‌ها ردیابی مسیر‌هایی مانند زیر‌زمین و زیر آب را پوشش نمی‌دهند و در این شرایط هم کاربر با پیغام خطا مواجه می‌شود.

جی پی اس ماهواره ای زنده

بهترین کاربرد جی پی اس چیست؟

اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی یک جی پی اس ارائه گزارش موقعیت مکانی دقیق است. اما این تمام کاربرد یک دستگاه موقعیت یاب نیست، چراکه با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، امکانات و قابلیت‌های قابل توجهی از جمله جهت‌دهی موقعیت مکانی، نشان دادن سرعت، نشان دادن فاصله دقیق مبدا تا مقصد، نشان دادن زمان غروب و طلوع آفتاب و همچنین ارائه بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد به امکانات جی پی اس‌ها اضافه شده است.

مهم‌ترین ویژگی دستگاه‌های جی پی اس این است که با استفاده از آن می‌توانید در هر ثانیه که دوست داشته باشید برای موقعیت‌یابی مسیر و یا وسیله مورد نظر خود اقدام کنید.

انواع جی پی اس با توجه به ویژگی‌های کاربردی

برای استفاده از خدمات سیستم موقعیت یاب جهانی تنها کافی است در ابتدا نیاز خود را برای استفاده از آن مشخص کنید. امروزه با توجه به نیاز مردم جی پی اس‌ها در انواع متفاوتی تولید‌ می‌شوند و هر کدام کارایی جداگانه دارند. یکی از کاربردی‌ترین جی پی اس‌هایی که در بازار وجود دارد جی پی اس خودرو و جی پی اس موتور سیکلت‌ها است. در ادامه به اختصار به بررسی هر یکی از این دستگاه‌های قیمت ردیاب شنود دار می‌پردازیم.

جی پی اس خودرو، کاربردی‌ترین نوع جی پی اس

معروف‌ترین نوع دستگاه‌های موقعیت یاب؛ جی پی اس‌های خودرو هستند. این دستگاه اندازه کوچکی دارد و با نصب یک سیم‌کارت فعال می‌شود. جی پی اس ماشین به دلیل سایز و اندازه مناسبی که دارد بر روی قسمت‌های مختلف ماشین به راحتی قابل نصب است و با اتصال آسان آن به گوشی موبایل اطلاعات مسیر و موقعیت اتومبیل را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

بهترین و اصلی‌ترین کاربری جی پی اس خودرو برای راننده‌های تاکسی یا افرادی است که اتومبیل خود را اجاره می‌دهند. البته اگر به دنبال بالا بردن امنیت خودروی خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از جی پی اس، خرید یک ارزانترین ردیاب خودرو را در برنامه خود بگذارید بپردازید.

جی پی اس موتور سیکلت؛ ردیابی در هر لحظه به‌صورت آنلاین و آفلاین

استفاده از ردیاب و جی پی اس برای موتور سیکلت‌ها هم امکان‌پذیر است. به این صورت که شما می‌توانید با نصب دستگاه مسیریاب به موتور سیکلت، سیستم موقعیت یاب را بر روی وسیله نقلیه خود فعال کنید. لازم به ذکر است که مهم‌ترین کاربرد دستگاه‌های جی پی اس برای پیک‌های موتوری است تا کاربران از وضعیت دقیق مسیر موتورسیکلت آگاه شوند.

جی پی اس ماهواره ای

جی پی اس جیبی، ابزاری برای تامین امنیت عزیزانتان

دستگاه جی پی اس جیبی از کاربردی‌ترین ابزار‌هایی است که برای حفظ و کنترل اشخاصی مانند کودکان، افراد مسن و حتی افرادی که از بیماری آلزایمر رنج می‌برند استفاده می‌شود. همچنین از جی پی اس جیبی به دلیل اندازه کوچک و مناسبی که دارد می‌توان در کیف مدارک، گاو‌صندوق‌ها یا حتی در وسایل نقلیه استفاده کرد.

جی پی اس‌ها یکی از امکانات قابل توجه دستگاه‌های ردیاب به حساب می‌آیند و در بیشتر مواقع دارای یک دستگاه جداگانه نیستند. این دستگاه‌ها برای حفظ امنیت اشخاص و همچنین لوازم ارزشمند، کاربرد مهمی دارند و این روز‌ها به عنوان یکی از لوازم مهم و ضروی از آن‌ها نام برده می‌شود.  در پایان خالی از لطف نیست اگر زمانی را صرف مطالعه راهنمای خرید ردیاب کنید.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
جی پی اس چیست؟
4.4 از 40 رای

اساس کار جی پی اس چگونه است؟

فرایند کار سیستم جهانی جی پی اس با استفاده از 25 ماهواره و 5 ایستگاه زمینی انجام می شود و تماما بر اساس محاسبات اختلاف زمانی است.

دقت جی پی اس چقدر است؟

سیستم جی پی اس یکی از دقیق ترین تکنولوژی های موجود است و دقت آن در حد مکان یابی نقطه ای است. این ویژگی در ردیاب خودرو نیز چنین دقتی داشته و مکان یابی را در محدوده ای بین 2 تا 5 متر ردیابی می کند.

 

GPS چه کاربردهایی دارد؟

امروزه جی پی اس در بسیاری از صنایع و تکنولوژی‌ها مورد استفاده است و از جمله رایج‌ترین استفاده‌های جی پی اس عبارتند از: پروژه‌های عمرانی، کوهنوردی، کشتی‌ رانی؛ عملیات نجات هنگام وقوع سیل و زلزله، کنترل ترافیک و استفاده در تکنولوژی ردیاب خودرو.

 

۴ دیدگاه برای “جی پی اس چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 1 = 1

  1. Avatar

    مقاله جالبی بود به نظرم
    ولی واقعا فناوری جالبیه این جی پی اس، کلا کاربرد جالبی داره برای من
    هرچند که برای یکی مثل من باعث میشه نصب به همه چیز شکاک بشم که کسی برام ردیاب استفاده نکنه

    1. شیرین رضایی
      شیرین رضایی

      سلام حمید عزیز
      خوشحالیم که مقاله برای شما مفید بوده است.
      ممنونیم از اینکه نظرات خودتون رو با ما به اشتراک می گذارید.

  2. Avatar
    مهدی امینی

    ولی واقعا فکر نمی کردم جی پی اس هم اینقدر کاربرد داشته باشه و هم اینجوری به درد بخور باشه
    خسته نباشید مقاله خوبی بود

    1. شیرین رضایی
      شیرین رضایی

      سلام کاربر گرامی
      خوشحالیم که مقاله جی پی اس چیست برای شما مفید بوده استفاده لازم را برده اید

پشتیبانی ایران رهیاب
پشتیبانی ایران رهیاب
شیرین کریمی

سلام، شیرین کریمی هستم.
به شما کمک میکنم که متناسب با نیاز و بودجه خود ،محصول مناسب را انتخاب کنید.
از صحبت با شما خوشحال خواهم شد.

22410328