ایران رهیاب Blog Archives

چگونه تعویض پلاک کنیم؟ صفرتاصد تعویض پلاک خودرو

چگونه تعویض پلاک کنیم

چگونه تعویض پلاک کنیم؟ صفر‌تا‌صد تعویض پلاک خودرو

پلاک هویت خودرو و مالک آن است؛ بنابراین، هنگام خرید و فروش خودرو تعویض پلاک امری ضروری خواهد بود. پروسه تعویض پلاک برای افرادی که اولین بار قصد این کار را دارند، ممکن است کمی پیچیده به‌نظر برسد؛ اگر برای شما هم سوال است که چگونه تعویض پلاک کنیم، این مقاله راهنمای ارزشمندی برای شما خواهد بود تا باتوجه‌به نکات موجود در آن، در سریع‌ترین و بهترین حالت اقدام به تعویض پلاک کنید.

مراحل اصلی تعویض پلاک خودرو که باید گام‌به‌گام انجام دهید

برای تعویض پلاک خودرو باید مراحل مختلفی را به‌ترتیب سپری کنید که همین موضوع ممکن است کمی کار را پیچیده کند؛ اما اگر با این مراحل آشنا باشید، تعویض پلاک آن‌قدر‌ها هم آزار‌دهنده نخواهد بود. مراحل تعویض پلاک عبارت‌اند از:

  • ورود به سایت راهور و دریافت نوبت تعویض پلاک
  • مراجعه به مرکز تعویض پلاک
  • ارائه و تحویل مدارک به کارشناسان و مسئولین حقوقی
  • تحویل گواهی بازدید فنی خودرو به افسر راهنمایی و رانندگی
  • دریافت برگه تأیید معاینه فنی
  • پرداخت وجه تعویض پلاک
  • فک پلاک قدیمی و نصب پلاک جدید به‌جای آن

تعویض پلاک هنگام خرید خودرو امری ضروری است؛ به‌عنوان مثال، اگر خریدار خودرو هستید، حتما پلاک خودرو را تعویض کنید تا مشکلات حقوقی مالک قبلی خودرو شامل حال شما نشود. همچنین برای افزایش امنیت خودرو و پیشگیری از سرقت آن، پیشنهاد می‌کنیم بلافاصله بعد از انجام معامله، یک جی پی اس خودرو تهیه کرده و آن را روی ماشین خود نصب کنید.

زمان موردنیاز برای تعویض پلاک ماشین

یکی از چالش‌بر‌انگیز‌ترین موارد هنگام تعویض پلاک خودرو، زمان است. مراکز تعویض پلاک همواره شلوغ هستند و اگر به‌موقع خودتان را به این مراکز نرسانید، مدت زمان قابل‌توجهی را در صف‌های طولانی سپری خواهید کرد. بهترین زمان برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک ساعت ۷:۳۰ و قبل از باز شدن مرکز است؛ بااین‌حال، مطمئن باشید بسیاری از افراد پیش از شما به آنجا مراجعه خواهند کرد که در بهترین حالت، کار تعویض پلاک تا ظهر طول خواهد کشید؛ باتوجه‌به این توضیحات، پیشنهاد می‌کنیم یک روز کاری را برای تعویض پلاک خودرو مد‌نظر قرار دهید.

اگر می‌خواهید هوشمندانه زمانتان را مدیریت کنید، استفاده از جی پی اس برای تعیین مسیر‌های خلوت رسیدن به مراکز تعویض پلاک بسیار کاربردی خواهد بود. به کمک این موقعیت‌یاب‌ها می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محل مورد‌نظر برسید. همچنین برای بالا بردن امنیت خودرو و پيدا كردن موقعيت مكاني افراد نیز می‌توانید از این ردیاب‌ها استفاده کنید.

تعویض پلاک اینترنتی؛ بهترین راه برای صرفه‌جویی در زمان

چه مدارکی برای تعویض پلاک خودرو ضروری است؟

برخی افراد ساعت‌ها در صف تعویض پلاک معطل می‌شوند؛ اما زمانی که نوبت به آن‌ها می‌رسد، متوجه می‌شوند که برخی از مدارک را به همراه ندارند. این موضوع باعث می‌شود یا کارشان به تعویق بیفتد یا حتی به دلیل محدودیت زمان مجبور شوند روز دیگری به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنند. تهیه لیستی کامل از مدارک مورد‌نیاز برای تعویض پلاک خودرو کمک می‌کند تا مدرکی را از قلم نیندازید. در نهایت این مدارک به دو دسته تقسیم می‌شود؛ دسته اول مدارک مربوط به فروشنده و مدارک سری دوم مربوط به خریدار هستند.

چنانچه قصد دارید پس از خرید خودرو امنیت آن را افزایش دهید تا سارقان توان دزدیدن آن را نداشته باشند، با استفاده از ردیاب‌های قدرتمند خودرو و قرار دادن بهترین سیم کارت برای ردیاب خودرو در آن‌ها در هر مکان خودرو خود را ردیابی کنید.

فروشنده و خریدار خودرو هر یک باید مدارک مورد‌نیاز خود را به همراه داشته باشند

مدارک مورد‌نیاز فروشنده برای تعویض پلاک

مدارکی که به‌عنوان فروشنده خودرو هنگام تعویض پلاک باید به همراه داشته باشید، عبارت‌اند از:

  • اصل کارت خودرو
  • اصل سند فروش کارخانه سازنده برای تولیدات داخلی
  • اصل شناسنامه جدید و کارت ملی فروشنده (درصورتی‌که فروشنده به هر دلیلی نتواند به محل تعویض پلاک مراجعه کند، نماینده قانونی او باید کارت ملی و شناسنامه خود را تحویل دهد)
  • اصل سند مالکیت خودرو که ناجا صادر کرده است
  • اصل بیمه‌نامه شخص ثالث
  • ارائه برگه عدم خلافی خودرو
  • ارائه فیش پرداخت بهای پلاک بر اساس تعرفه
  • اصل کارت معاینه فنی معتبر
  • حضور فروشنده یا نماینده قانونی وی 

درصورتی‌که هر یک از این مدارک را در اختیار نداشته باشید، در روند تعویض پلاک خودرو اختلال ایجاد خواهد شد. چنانچه امکان حضور در محل تعویض پلاک را ندارید، به خریدار وکالت دهید تا همه کار‌ها را انجام دهد؛ بااین‌حال، پیشنهاد می‌کنیم خودتان پیگیر کار باشید، زیرا تا زمانی که پلاک تعویض نشود، همه مسئولیت‌های قانونی خودرو شامل حال شما خواهد شد.

چنانچه خریدار، جزو افراد معتمد شما نباشد تا خودرو را پیش از تعویض پلاک و انتقال سند به او تحویل دهید، برای گذراندن فرایند تعویض پلاک بدون حضور خود، می‌توانید ردیاب پلیسی بدون نیاز به نصب را در خودرو قرار دهید. دراین‌صورت، چنانچه به هر دلیلی برای خودرو مشکلی پیش آمد، به کمک جی‌پی‌اس از وضعیت خودرو آگاه خواهید بود.

مدارکی که خریدار خودرو برای تعویض پلاک باید همراه داشته باشد

چنانچه خریدار خودرو هستید و قصد تعویض پلاک دارید، باید با در دست داشتن مدارک زیر به همراه مالک قبلی خودرو یا نماینده قانونی او به مرکز تعویض پلاک خودرو مراجعه کنید. مدارک موردنیاز برای خریدار خودرو عبارت‌اند از:

  • شناسنامه و کارت ملی خریدار و نماینده قانونی او
  • مدارک احراز سکونت خریدار خودرو 

یکی از دغدغه‌ها هنگام مراجعه به مکان‌های شلوغ، احتمال گم شدن مدارک خواهد بود. با تهیه ردیاب شخصی بدون نصب و قرار دادن آن در کیف مدارک، خیالتان را راحت کنید؛ زیرا به کمک این ردیاب‌ها می‌توانید مدارک را در هرجایی که باشند، مکان‌یابی و پیدا کنید.

احراز محل سکونت برای تعویض پلاک ماشین ضروری است

هر شهری کد پلاک مخصوص به خود را دارد؛ به‌عنوان مثال، به افراد ساکن تهران پلاک با کد اصفهان داده نمی‌شود. باتوجه‌به این توضیحات لازم است برای تعویض پلاک مدارکی مبنی بر احراز محل سکونت به همراه داشته باشید. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • اصل فیش آب، برق یا گاز به تاریخ روز به نام متقاضی ( به‌عنوان مدارک تکمیلی)
  • تاییدیه معتبر مهر‌شده به مهر شورای محل یا روستا مطابق محل صدور شناسنامه
  • سند مالکیت منزل و جواز کسب معتبر به نام مالک خودرو به همراه یک فیش آب، برق یا گاز که موید آدرس مربوطه است.
  • سند اجاره منزل مسکونی به نام مالک وسیله نقلیه با کد رهگیری و تاییدیه از سازمان املاک و مستغلات کشور
  • در صورت سکونت در خانه والدین، ارائه سند استیجاری یا ملکی به نام پدر یا مادر
  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان با ذکر آدرس محل سکونت والدین که به تایید آموزش و پرورش رسیده است.
  • نامه‌های رسمی از ادارات عشایر و امور روستایی سازمان جهاد کشاورزی
  • معرفی‌نامه از اداره محل خدمت کارکنان دولت و نیرو‌های مسلح با ذکر آدرس محل سکونت

ارائه هر یک از این مدارک برای تایید محل سکونت کافی است و نیازی به آماده کردن و به‌ همراه داشتن همه این مدارک ندارید.

محل سکونت مشخص‌کننده کد پلاک خودرو است

هزینه تعویض پلاک خودرو چقدر است؟

در لایحه بودجه هزینه تعویض پلاک به دو دسته تقسیم می‌شود؛ دسته اول هزینه‌ای است که توسط کارگزار یا پیمانکار وصول می‌شود و هزینه دوم مبلغی است که به حساب خزانه دولت واریز می‌کنند. هزینه‌ای که کارگزار دریافت می‌کند، برای اقداماتی مانند تولید، فک و نصب پلاک است. هزینه واریزی به حساب دولت نیز صرف عوارض دولتی می‌شود. هزینه تعویض پلاک خودرو به‌صورت سالانه در لایحه بودجه کشور تصویب خواهد شد و برای محاسبه دقیق و به‌روز آن می‌توانید به سامانه پلیس راهور مراجعه کنید.

نکات مهمی که هنگام تعویض پلاک باید مد‌نظر قرار دهید

در این مقاله صفر‌تاصد مراحل تعویض پلاک را توضیح داده و به سوال چگونه تعویض پلاک کنیم پاسخ دادیم. به کمک این اطلاعات می‌توانید با آگاهی کامل و در بهترین حالت اقدام به تعویض پلاک کنید. برای جلوگیری از بروز مشکلاتی در فرایند تعویض پلاک، توجه به نکات زیر ضروری است:

  • همه هزینه‌های تعویض پلاک از طریق کارت بانکی پرداخت می‌شود و به همراه داشتن پول نقد ضروری نیست.
  • برای تعویض پلاک احتیاجی به پرداخت عوارض شهرداری ندارید.
  • امکان زوج و فرد بودن پلاک کاملا تصادفی بوده و کسی نمی‌تواند در این کار دخالت کند.
  • هر فرد فقط امکان ثبت یک نوبت در تعویض پلاک را دارد و در صورت حاضر نشدن در زمان مشخص‌شده، نوبت از دست خواهد رفت.

در انتها اگر تجربه‌ای در مورد تعویض پلاک یا سوالی در این مورد دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهیم.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
چگونه تعویض پلاک کنیم؟ صفرتاصد تعویض پلاک خودرو
1.5 از 2 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 17 = 19

پشتیبانی ایران رهیاب
پشتیبانی ایران رهیاب
شیرین کریمی

سلام، شیرین کریمی هستم.
به شما کمک میکنم که متناسب با نیاز و بودجه خود ،محصول مناسب را انتخاب کنید.
از صحبت با شما خوشحال خواهم شد.

22410328