ایران رهیاب Blog Archives

صفر تا صد مراحل انتقال سند خودرو و معرفی مدارک موردنیاز برای انتقال آن

صفر تا صد مراحل انتقال سند خودرو

صفر تا صد مراحل انتقال سند خودرو و معرفی مدارک مورد نیاز برای انتقال آن

مهم‌ترین بخش در خرید‌و‌فروش خودرو مبحث انتقال سند آن است. اگر پیش از انتقال سند، خودرو را در اختیار خریدار قرار دهید، چنانچه خریدار با خودرو مرتکب جرمی شود، مسئولیت آن پای صاحب سند خواهد بود. به همین خاطر مراحل انتقال سند خودرو را باید موبه‌مو انجام دهید تا گرفتار عواقب احتمالی ناشی از ارتکاب جرم توسط خریدار نشوید. اگر از مراحل خریدوفروش خودرو آگاهی کامل نداشته باشید، با سختی‌ها و مشکلات فراوانی در این راه روبه‌رو خواهید شد. بااین‌حال، جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا در این مقاله به‌طور‌کامل مدارک و مراحل انتقال سند خودرو را شرح می‌دهیم تا به بهترین نحو اقدام به انتقال سند خودرو موردنظر کنید.

تنظیم قرارداد انتقال سند خودرو؛ اولین گام از مراحل انتقال سند خودرو

اولین گام در انتقال سند خودرو تنظیم قرارداد فروش ماشین بین خریدار و فروشنده است. قرارداد را باید به‌صورت دقیق و موشکافانه تنظیم کنید تا در آینده هیچ‌یک از طرفین قول‌نامه متضرر نشوند. تا حد امکان سعی کنید قرارداد به‌صورت رسمی نوشته شود و اگر انتقال سند به‌صورت دوستانه و بین دو آشنا انجام می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از مشکلات محتمل، حتما در حضور شاهدان و با امضای آن‌ها سند انتقال پیدا کند.

مواردی که باید به‌دقت در قول‌نامه قید شوند، عبارت‌اند از:

  • قیمت نهایی خودرو که توسط خریدار پرداخت می‌شود
  • زمان تحویل خودرو
  • مدارک خودرو که از طرف فروشنده باید به خریدار انتقال داده شود؛ مانند: کارت سوخت و بیمه شخص ثالث
  • مشخصات کامل خودرو مانند: شماره شاسی، رنگ، مدل، شماره پلاک و نوع سوخت خودرو (دوگانه‌سوز یا معمولی)
  • مشخص کردن مسئول برای پرداخت هزینه‌هایی مانند: بدهی خودرو، جریمه‌ها و عوارض شهرداری
  • تعیین زمان تعویض پلاک خودرو
  • تعیین‌تکلیف برای پرداخت هزینه مالیات
  • تعیین زمان مشخص برای حضور دو طرف قرارداد در دفترخانه رسمی

طبق قانون جدید انتقال سند خودرو، مشخصات کامل مندرج در برگ سبز ماشین را باید به‌طورکامل در قول‌نامه قید کنید. همچنین قبل از انجام معامله، برای اطمینان از وضعیت سلامت خودرو حتما آن را نزد کارشناس مربوطه ببرید. نکته مهم پس از خرید خودرو، افزایش امنیت آن است. قیمت جی پی اس خودرو یک تا ۲ درصد قیمت کل خودرو است؛ بااین‌حال، ردیاب خودرو به‌تنهایی می‌تواند امنیت خودرو شما را تضمین کند.

گام اول انتقال سند خودرو تنظیم قرارداد است

مراحل تعویض پلاک خودرو؛ از ثبت‌نام در سایت تا فک پلاک ماشین

برای تعویض پلاک، خریدار و فروشنده یا نمایندگان قانونی آن‌ها باید با همراه داشتن مدارک در زمان مشخص‌شده به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنند. در این مرحله اصالت خودرو با مدارک ارائه‌شده تطبیق داده می‌شود و پلاک ماشین با پلاک جدید جایگزین می‌شود. برای تعویض پلاک خودرو باید گام‌به‌گام مراحل زیر را پشت‌سر بگذارید:

  1. دریافت نوبت تعویض پلاک با مراجعه به سایت راهور 
  2. مراجعه به مرکز تعویض پلاک
  3. تحویل مدارک به کارشناسان و مسئولین حقوقی حاضر در دفتر تعویض پلاک
  4. تحویل گواهی بازدید فنی خودرو به افسر راهنمایی و رانندگی
  5. دریافت برگه تأیید معاینه فنی
  6. پرداخت وجه تعویض پلاک از طریق دستگاه پوز
  7. فک پلاک قدیمی و نصب پلاک جدید به‌جای آن

توجه کنید زمان تعویض پلاک همه هزینه‌ها از طریق کارت بانکی پرداخت می‌شود. اگر شخصی از شما درخواست پول نقد داشت، فورا مورد را به مسئول مربوطه گزارش دهید؛ زیرا این کار غیرقانونی است.

متاسفانه امروزه سرقت خودرو برای سارقان کاری ساده شده است. فرقی نمی‌کند پراید دارید یا بنز؛ پیشرفت سارقان به‌حدی شده که انواع دزدگیر‌ها را در کمترین زمان غیرفعال می‌کنند. بهترین گزینه برای مقابله با سرقت خودرو و افزایش امنیت آن، خرید ردیاب خودرو است. با خرید جی پی اس پراید و قرار دادن این مکان‌یاب در انواع خودرو از موقعیت مکانی خودرو در هر نقطه‌ای از جهان آگاه باشید و در صورت سرقت، آن را ردیابی کنید.

چه مدارکی برای تعویض پلاک خودرو موردنیاز است؟

برای اینکه مراحل انتقال سند خودرو انجام شود، باید تا پیش از مراجعه به مرکز تعویض پلاک، مدارک موردنیاز را آماده کنید. چنانچه هر یک از این مدارک را به‌ همراه نداشته باشید، در روند کارتان با مشکل مواجه خواهید شد؛ باتوجه‌به این توضیحات، حتما پیش از مراجعه به دفاتر تعویض پلاک مدارک زیر را آماده کرده و به همراه داشته باشید:

  • کارت معاینه فنی
  • کارت خودرو
  • سند فروش از کارخانه سازنده
  • شناسنامه جدید و کارت ملی دو طرف قرارداد
  • سند مالکیت خودرو که توسط ناجا صادر شده است
  • بیمه‌نامه شخص ثالث
  • برگه عدم خلافی خودرو
  • مدارک احراز سکونت خریدار خودرو 

توجه داشته باشید که اصل مدارک گفته‌شده را باید به همراه داشته باشید و تصویر آن در گوشی موبایل یا کپی مدارک برای تعویض پلاک خودرو قابل‌قبول نیست. همچنین حضور فروشنده و خریدار خودرو یا نمایندگان رسمی آن‌ها در محل تعویض پلاک الزامی است. به همراه داشتن مدارک گفته‌شده به شناسایی افرادی که قصد تعویض پلاک خودروهای مسروقه را دارند، کمک می‌کند. در این بین جی پی اس خودرو نیز از موارد کاربردی در  کشف خودروهای مسروقه به‌حساب می‌آید.

مدارک لازم جهت انتقال سند خودرو در دفترخانه

پس از تنظیم قرارداد و تعویض پلاک خودرو، نوبت به ثبت رسمی سند خودرو می‌رسد که این کار با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی انجام می‌شود. مدارک موردنیاز برای انتقال سند خودرو در دفترخانه عبارت است از:

  • بیمه شخص ثالث
  • کارت سوخت
  • برگه پرداخت عوارض سالانه شهرداری
  • بنچاق یا برگ کمپانی به نام فروشنده
  • برگ سبز جدید و تاییدیه انتقال خودرو که در دفتر تعویض پلاک صادر شده است
  • مدارک شناسایی خریدار و فروشنده

در مرحله انتقال سند خودرو در دفترخانه رسمی نیز باید خریدار و فروشنده یا وکلای رسمی آن‌ها برای انتقال سند حضور داشته باشند. پیشنهاد می‌کنیم حتما پس از انتقال سند خودرو نسبت به افزایش امنیت خودرو اقدام کنید. به کمک پیشرفته ترین دزدگیر ماشین امنیت ماشینتان را افزایش دهید.

انتقال سند خودرو در دفترخانه اسناد رسمی

هزینه انتقال سند خودرو چقدر بوده و بر‌عهده چه کسی است؟

هزینه انتقال سند خودرو به دو بخش کلی تقسیم می‌شود؛ بخش اول هزینه‌های مالیاتی است که فروشنده باید آن‌ها را پرداخت کند و بخش دوم هزینه‌های انتقال و دفترخانه‌ای است که بین طرفین قرارداد تقسیم می‌شود. اگر فروشنده و خریدار در مورد هزینه‌های انتقال سند به توافق رسیده باشند، مانعی برای این کار وجود ندارد و طبق همان قول‌نامه می‌توانند هزینه‌ها را پرداخت کنند. 

از لحظه خرید خودرو تا هر زمان که از آن استفاده می‌کنید، باید برای آن پول بپردازید. این هزینه‌ها از پرداخت انتقال سند تا هزینه بیمه و سوخت را شامل می‌شود. چیزی که برای مالکان خودرو ناراحت‌کننده خواهد بود، دزدیده شدن خودرو آن‌هاست؛ زیرا بخشی از دارایی آن‌ها از بین می‌رود. با خرید ارزانترین ردیاب خودرو از سرقت ماشین پیشگیری کرده و اموال خود را حفظ کنید.

هزینه نقل‌و‌انتقال سند خودرو بین طرفین قرارداد تقسیم می‌شود

نکات کلیدی مراحل انتقال سند خودرو که باید به آن توجه کنید

شرایط به گونه‌ای است که کلاهبرداران منتظر فرصتی هستند تا از افراد کم‌توجه سوءاستفاده کنند و اموال آن‌ها را از دستشان در بیاورند؛ بنابراین بسیار مهم است که مراحل انتقال سند خودرو را به‌دقت طی کنید تا اسیر دام کلاهبرداران نشوید. پیشنهاد می‌کنیم هیچ‌گاه در هیچ معامله‌ای پیش از دریافت کامل مبلغ خودرو و انجام امورات قانونی، سند را به خریدار انتقال ندهید؛ به‌عنوان مثال، اگر پول خودرو را به‌صورت اقساطی دریافت می‌کنید، به‌هیچ‌وجه پیش از اتمام اقساط، سند را به نام خریدار نزنید. 

برای انتقال سند خودرو بدون حضور مالک، حتما پیش از انجام امورات اداری، مدارک نماینده و وکالت آن را به‌خوبی بررسی کنید. رعایت نکات ریز این‌چنینی خیال شما را از انتقال صحیح سند خودرو راحت می‌کند.

چنانچه تجربه خاصی در مورد انتقال سند خودرو دارید و احساس می‌کنید دانستن آن به سایر کاربران در انتقال سند خودرو کمک می‌کند، آن را در قسمت نظرات با ما و سایر مخاطبان مجله ایران رهیاب به اشتراک بگذارید.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
صفر تا صد مراحل انتقال سند خودرو و معرفی مدارک موردنیاز برای انتقال آن
4.2 از 6 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× 1 = 2

پشتیبانی ایران رهیاب
پشتیبانی ایران رهیاب
شیرین کریمی

سلام، شیرین کریمی هستم.
به شما کمک میکنم که متناسب با نیاز و بودجه خود ،محصول مناسب را انتخاب کنید.
از صحبت با شما خوشحال خواهم شد.

22410328