ایران رهیاب Blog Archives

پابند الکترونیکی زندانیان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ردیاب نظامی زندانیان

پابند الکترونیکی زندانیان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تکنولوژی به زندان ها هم وارد شد! این روزها و با رشد چشمگیر استفاده جی پی اس ها برای حفظ امنیت و ردیابی اتومبیل، افراد و اشیا ارزشمند، نیروی انتظامی هم با وضع قوانین تازه به فکر استفاده از ردیاب در محیط زندان ها و حتی خارج از این فضا افتاده است. پابند الکترونیک مجرمین از جمله دستگاه های به خصوصی است که در سراسر دنیا برای کنترل و ردیابی مجرمین و زندانیان استفاده می شود. اگر شما هم دوست دارید در مورد این تکنولوژی جدید و منحصر به فرد که به عنوان یک محصول امنیتی و کنترل گر که وارد بازار شده اطلاعات لازم کسب کنید، در ادامه همراه با ایران رهیاب باشید.

 پابند الکترونیکی زندانیان چیست؟

ردیاب مچی زندانیان به عبارتی یک وسیله کوچک شبیه پابند معمولی است که به قسمت مچ پای افراد بسته می شود. این ابزار برای کنترل رفت و آمد محدود زندانیان در منطقه زندان و یا محیط های خارج از آن استفاده می شود. شکل ظاهری این پابند شبیه ساعت های دیجیتال است و وزن سنگین و حتی ظاهر عجیبی هم ندارد.

پابند الکترونیکی زندانیان چیست

پابند الکترونیکی تنها ابزاری است که به واسطه آن زندانبان ها می توانند رفت و آمد محدود زندانیان را به راحتی کنترل کنند.

آیا استفاده از پابند ردیاب زندانیان نیاز به مجوز دارد؟

بله، استفاده از جی پی اس پابند مراقبتی زندانیان طبق ماده 62 قانون مجازات های اسلامی برای زندانیان آزادی مشروط و افرادی که تخفیف در مجازات شامل حالشان می شود با صلاحدید قاضی پرونده منع قانونی ندارد. به همین دلیل استفاده بدون مجوز و بی اجازه از مراجع قانونی برای به کار گیری از این ابزار کنترلی به غیر از تعویق مراقبتی مجوز دار، مجاز نیست.

کنترل زندانی ها با ردیاب مچی

پابند الکترونیکی چگونه کار میکند؟

سیستم جی پی اس و ردیابی پابند مجرمین توسط مانیتورینگ فعالی که برای محدوده مکانی مشخصی معین شده کار می کند. عملکرد پابند الکترونیکی به گونه ای است که زندان بان ها و ماموران امنیتی، سیستم محدودیت تردد را برای مجرمین خود وضع می کنند و با این ترتیب زندانیان در صورت خروج از محدوده مورد نظر با آلارم های هشدار دهنده مواجه می شود.

ردیاب زندانیان آزادی مشروط

آیا امکان دستکاری و قطع کردن جی پی اس زندانیان وجود دارد؟

سیستم جی پی اس پابند الکترونیکی زندانیان مانند ردیاب شخصی عمل می کند با این تفاوت که سیستم نظارتی و کنترلی دقیق تری دارد.

برای مثال اگر مجرمی با قصد فرار و یا هر مسئله دیگری اقدام به دستکاری و یا بازکردن این پابند انجام دهد، به سرعت از سمت ماموران امنیتی مورد تعقیب و دستگیری قرار می گیرد.

آیا پابند الکترونیکی زندانی ضدآب است؟

سوال بسیار مهمی که همیشه ذهن زندانیانی که شرایط استفاده از این پابندها را دارند مشغول به خود می کند این است که آیا این ردیاب هایی که به ساق پا وصل می شوند از قابلیت ضد آب بودن برخوردار هستند و یا خیر؟ در این خصوص بهتر است تا خیال این گروه از افراد را راحت کنیم چرا که این پا بندها مانند جی پی اس مگنتی سیستم ضدآب دارند و افراد بدون باز کردن این دستگاه می توانند کلیه کارهای روزانه خود را به راحتی انجام دهند.

جی پی اس زندانیان نظارت الکترونیکی

آیا ردیاب زندانیان به باتری و شارژ نیاز دارد؟

مورد دیگری که بهتر است در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید، مدت زمان نگهداری شارژ ردیاب است. در این خصوص بهتر از این نکته را در نظر داشته باشید که پابند الکترونیکی زندانیان پس از 72 ساعت شارژ، قابلیت نگهداری شارژ باتری حتی تا یک سال هم دارد. قابلیتی که در ردیاب آهنربایی نظامی نیز می توان دید.

باوجود این زندانیان آزادی مشروط موظف هستند در بازه های زمانی متفاوت خود را به زندان مربوطه برسانند و قبل از اتمام شارژ ردیاب، نسبت به شارژ مجدد آن قبل از سر رسید اقدام کنند.

کاربرد استفاده از ردیاب برای طرح نظارت الکترونیکی

استفاده از ردیاب مدل پابند دار برای زندانیان کاربردهای متفاوت دارد. در درجه اول زندانیانی که جرم های سبک تری به نسبت مجرمین قاتل و جانی دارد، برای حفظ خطرات اخلاقی احتمالی در هم نشینی با این افراد می توانند با استفاده از ردیاب زندانیان به محیط کنترل شده ای در محدوده خارج از زندان منتقل شوند.

استفاده از ردیاب برای دوره مرخصی

مرخصی رفتن یکی از آپشن های مهمی است که زندانیان با جرم های سبک و طبق مقررات قانونی می توانند از آن استفاده کنند. در این بین زندانبانان با استفاده از ردیاب زندانیان می توانند با خیالی راحت و آسوده برای آزادی موقت مجرمین در زمان مرخصی چاره اندیشی کنند.

ردیابی زندنیان از طریق مانیتورینگ

استفاده از ردیاب در داخل محیط زندان

بسیاری از مجرمین که به حبس ابد و یا اعدام محکوم هستند همیشه در تب و تاب پیدا کردن راهی برای فرار از زندان می گردند. این دسته از افراد به مراقبت و کنترل دقیق تری نیاز دارند. به همین دلیل به کار گیری از ردیاب ویژه مجرمین و بستن آن دور مچ پای مجرم می تواند راهکار مناسبی برای کنترل دقیق خلافکاران به حساب بیاید. این پابند اگرچه ابادی مانند کوچکترین جی پی اس دنیا ندارد، اما قابل حمل است و در راه رفتن فرد مشکلی ایجاد نمی کند.

کاربرد جی پی اس مجرمین در دوران مهارت آموزی

دوره مهارت آموزی از جمله طرح های مهمی است که برای برخی از مجرمین در دوره حبس در نظر گرفته می شود. در این دوران مهم زندانیان با حفظ قوانین و ضوابط مربوطه وارد محیط های مهارت آموزی مانند کارگاه های نجاری، خیاطی و غیره می شوند و با کنترل های لازم ساعاتی از روز را برای گذراندن دوره های مهارتی از زندان خارج می شوند.

ردیابی زندانی های آزادی مشروط بهترین ابزار کنترلی مجرمان

زندانیان آزادی مشروط از گروه افرادی هستند که جرم های سبک تری دارند. این دسته از افراد که بیشتر به دلیل موضوعات مالی و شکایت های مرتبط به چک و مهریه زندانی شده اند و می توانند با حفظ مقررات مرتبط با زندانیان آزادی مشروط از زندان آزاد شوند.

از مهم ترین شرایط آزادی برای مجرمین آزادی مشروط می توان به این مورد اشاره کرد که کنترل و مسیر یابی شخص آزاد شده تنها با نصب پابند ردیاب الکترونیک همراه می شود. این مسیریاب ویژه مانند یک ردیاب ماهواره ای توانانی کنترل و ردیابی دائم زندانیان را دارند.

کنترل زندانیان با پابند ردیاب زندانیان

قیمت پابند الکترونیکی چقدر است؟

یکی از مهم ترین ویژگی های پابند الکترونیکی، کاربرد محدود آن است. با این وجود به دلیل حساسیت کاربرد آن، تنوع پابندها بیشتر است. قیمت این وسیله اغلب با توجه به امکانات و محدوده پابند الکترونیکی زندانیان محاسبه می شود. بنابراین نمی توان قیمت مشخصی را ذکر کرد. با توجه به کاربرد محدود و محدودیت های قانونی استفاده از این ردیاب، بهتر است در صورت نیاز ردیاب شخصی را خریداری کنید.

از طرفی پابند یک دستگاه الکترونیکی است که همه ویژگی های گجت های امروزی را دارد. به همین دلیل هزینه تامین، نگهداری و یا تعمیر آن ها در صورت نیاز بسیار بالا است. به همین دلیل هنگام تحویل پابند به زندانی با توجه به نوع پابند و میزان هوشمندی در ردیابی محدوده، مبلغی به عنوان ضمانت از زندانی دریافت می شود. این مبلغ پس از اتمام دوره مجازات و تحویل پابند به زندانی بازگردانده می شود.

همچنین گاهی به جای پول نقد، برگه های ضمانتی مانند سفته از زندانی دریافت می شود. مبلغ ودیعه معمولا حدود دو برابر قیمت هر پابند خواهد بود.

ضرورت استفاده از ردیاب الکترونیکی زندانیان چیست؟

ضرورت استفاده از ردیاب الکترونیکی تنها به دلیل کنترل  هر چه دقیق تر و سریعتر زندانیان توسط ماموران امنیتی و زندان بان ها صورت می گیرد. برخی اعتقاد دارند که آزادی زندانیان با پابند الکترونیکی تنها به دلیل کمبود منابع برای نگهداری از زندانیان است در صورتیکه مطابق با مواد قانونی و تبصره های موجود در قانون مجازات های اسلامی، استفاده از ردیاب زندانیان تنها به منظور کنترل دقیق و ایجاد شرایط بهتر برای نگهداری مجرمین به حساب می آید.

امید است که این مقاله توانسته باشد تمام اطلاعات لازم و کافی را در خصوص ردیاب الکترونیکی زندانیان به اطلاع شما برساند. در این خصوص شما می توانید سوالات و ابهامات خود را در مورد این دستگاه در قسمت نظرات از تیم مجموعه ایران رهیاب بپرسید.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
پابند الکترونیکی زندانیان چیست و چه کاربردهایی دارد؟
4.3 از 131 رای

کاربرد پابند الکترونیکی چیست؟

پابند الکترونیکی زندانیان یکی از انواع ردیاب است که برای اطلاع از موقعیت مکانی مجرم به پای او بسته می شود و با ارسال فرکانس بر گیرنده، پلیس را از مکان فعلی زندانی باخبر می کند.

کدام زندانیان می توانند پابند الکترونیکی دریافت کنند؟

اولویت دریافت پابند با زندانیانی است که جرم های سبک تری دارند. اما دریافت این پابند در موقعیت های متفاوتی برای زندانیان امکان پذیر است. شرایط دریافت پابند الکترونیکی را به طور کامل در مطلب بخوانید.

هزینه پابند الکترونیکی زندانیان چگونه است؟

این نوع از ردیاب ها با توجه به کارایی و محدوده فرکانس قیمت های متفاوتی دارند. با توجه به بالا بودن هزینه نگهداری و تامین، هنگام تحویل مبلغی به عنوان ضمانت از زندانی دریافت می شود.

۸ دیدگاه برای “پابند الکترونیکی زندانیان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

37 − 34 =

  1. Avatar

    ردیاب الکترونیکی زندانیان فقط برای زندانیان کاربرد داره از این محصول برای نگهداری حیوانات به صورت پابند هم میشه استفاده کرد یا اونم مجوز می خواد؟

    1. شیرین رضایی
      شیرین رضایی

      سلام دوست عزیز
      بله امکان استفاده از ردیاب الکترونیکی زندانیان وجود داد. همچنین ردیاب مخصوص حیوانات که به صورت قلاده ای هستند هم موجود است. برای اطلاعات بیشتر با شماره 02122410328 تماس بگیرید.

  2. Avatar
    علیرضا

    خیلی جالب بود مطلب من فکر می کردم توی ایران اصلا وجود نداره هنوز… اینکه با 72 ساعت شارژ یک سال کار میکنه عجیب بود واقعا

    1. شیرین رضایی
      شیرین رضایی

      ممنونیم از شما که مطلب رو مطالعه کردید و خوشحالیم که براتون جالب بوده.

      بله مدت هاست که در ایران هم از این پابندهای الکترونیکی استفاده میشه و معمولا به دلیل کارایی و نحوه عملکردشون طوری طراحی میشن که تا مدت زیادی نیاز به شارژ نداشته باشن. البته قابلیت نگهداری شارژ در طولانی مدت در خیلی از ردیاب ها وجود داره که نمونه های اون رو می تونید در ایران رهیاب ببینید.

  3. Avatar

    سلام ممنون از مطلب خوبتون خیلی اطلاعات جالبی در مورد پابند الکترونیکی زندانیان ارائه کردین. من شنیدم این ردیاب ها قابلیت شنود هم دارند و حتی بعضی از پابند ها شوک الکتریکی هم دارند و در صورتی که از محدوده خاصی خارج بشی بهت شک وارد میشه! درسته؟!

    1. شیرین رضایی
      شیرین رضایی

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته است. در مورد استفاده از شوک و شنود، چنین چیزی صحت نداره. پابند الکترونیکی زندانیان به شکلی ساخته شده که فقط می تواند محل دقیق زندانی را روی نقشه اطلاع دهد. ساختار این ردیاب ها بسیار ساده است و به همین علت می توانند با یک بار شارژ برای مدت زمان طولانی کار کنند. از طرفی استفاده از شوک اخلاقی نیست و شنود دیگران نیز نیاز به مجوز های خاص دارد. برخلاف ردیاب زندانیان، ردیاب مخفی کابل شارژ و انواع ردیاب های خودرو که برای محافظت از دارایی ها در مقابل سارقان ساخته شده اند دارای سیستم های پیشرفته تری هستند و قابلیت شنود هم دارند. شنود این ردیاب ها از نظر قانونی نیز منعی ندارد.

  4. Avatar

    استفاده از پابند الکترونیکی برای زندانیان خیلی ایده جالبیه. اینکه زندانی هایی با جرم سبک لازم نیست همه دوران محکومیتشون توی زندان بمونن و می تونن با ردیاب الکترونیکی زندانیان خارج از زندان تحت کنترل باشند، هم هزینه های دولت را کاهش میده هم اجازه میده تا این زندانیان رو به خدمات عمومی مشغول کنند. به طور کلی به نفع جامعه، دولت و خود فرد زندانیه. فقط میشه افراد عادی هم از پابند ها استفاده کنند؟ به شخصه خیلی نگران فرزندم هستم و چنین وسیله ای میتونه خیلی از نگرانی های من رو رفع کنه

    1. شیرین رضایی
      شیرین رضایی

      سلام شاهین عزیز
      کاملا حق با شماست. خوشبختانه از ردیاب پابند زندانیان در ایران نیز استفاده می شود و امکان بهره برداری از مزایایی که به آن اشاره کردید نیز فراهم شده است. همانطور که در متن اشاره کردیم استفاده از پابند نیاز به مجوز های خاصی دارد و افراد عادی نمی توانند از آن استفاده کنند. با این حال، شما می توانید با خرید ردیاب شخصی، دغدغه ای که در مورد فرزند دلبندتان دارید را رفع کنید. ردیاب های شخصی امکانات بسیار بیشتری از پابند الکترونیکی دارند. این ردیاب ها بسیار کوچکتر هستند و احساس بد پابند را نیز منتقل نمی کنند.

پشتیبانی ایران رهیاب
پشتیبانی ایران رهیاب
شیرین کریمی

سلام، شیرین کریمی هستم.
به شما کمک میکنم که متناسب با نیاز و بودجه خود ،محصول مناسب را انتخاب کنید.
از صحبت با شما خوشحال خواهم شد.

22410328