ایران رهیاب Blog Archives

مهم‌ترین بیمه اجباری خودرو

آشنایی با بیمه‌های اجباری برای خودرو

مهم‌ترین بیمه اجباری خودرو

بیمه اجباری، به معنای بیمه‌ای است که نداشتن آن موجب جریمه و اعمال نمره منفی برای راننده خواهد شد. بیمه‌های مختلفی برای تامین امنیت و جلوگیری از آسیب و خسارات خودرو و موتور‌سیکلت وجود دارد. در این مقاله به معرفی انواع بیمه خودرو در ایران و اجباری بودن یا نبودن آن‌ها می‌پردازیم. شما می‌توانید با مطالعه این مقاله از بیمه های اجباری خودرو و موتور‌سیکلت آگاه شوید و با تامین آن از آسیب‌های جدی در تصادفات جلوگیری کنید. 

بیمه شخص ثالث؛ الزامی برای خودرو و موتور‌سیکلت

بیمه شخص ثالث مهم‌ترین بیمه خودرو در ایران است. مطابق قانون بیمه اجباری خودرو در جمهوری اسلامی، نداشتن بیمه شخص ثالث یا حتی تاخیر در تمدید آن موجب جریمه و اعمال نمره منفی برای راننده می‌شود. این بیمه خسارات واردشده به اشخاص حقیقی و حقوقی به‌جز راننده مقصر را پوشش می‌دهد. سقف پوشش بیمه شخص ثالث در هر شرکت بیمه‌گذار متفاوت است. هزینه پرداخت‌شده بستگی به نوع خسارت و سقف تعهدات بیمه دارد. 

بیمه شخص ثالث برای خودرو و موتور‌سیکلت اجباری است. این بیمه در شرایطی که راننده مقصر است، آسیب‌های واردشده به شخص یا خودروی دیگر را جبران می‌کند. بیمه شخص ثالث در زمان سرقت ماشین هیچ کاربردی نداره و بهتر است بلافاصله برای نصب دستگاه جی پی اس اقدام کنید؛ زیرا با کمک ردیاب‌ها از دزدیده‌ شدن اتومبیلتان پیشگیری خواهید کرد.

بیمه شخص ثالث؛ مهم‌ترین بیمه برای خودرو و موتورسیکلت

قیمت بیمه شخص ثالث چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت پایه بیمه شخص ثالث از سوی شرکت بیمه مرکزی و بر‌اساس دیه در ماه حرام تعیین می‌شود. با افزایش قیمت دیه افراد، درصدی نیز به قیمت پایه بیمه شخص ثالث اضافه خواهد شد. البته در قیمت نهایی بیمه شخص ثالث عواملی از جمله، میزان استفاده از بیمه در سال گذشته، جریمه دیر‌کرد یا تخفیف نیز تاثیر‌گذار است. برای استعلام بیمه شخص ثالث می‌توان مانند استعلام ماشین سرقتی عمل کرد. به این معنی که با شماره پلاک یا کد VIN خودرو به‌طور آنلاین، تاریخ انقضا و درصد استفاده از بیمه را دریافت خواهید کرد. 

بیمه بدنه خودرو؛ بیمه‌ای اختیاری ولی واجب

بیمه بدنه خودرو مربوط به خسارات وارد‌شده به خودرو و راننده مقصر است. داشتن این بیمه الزامی نیست؛ ولی هنگامی که راننده نیز مقصر باشد، بیمه ملزم به پرداخت درصدی از خسارت خواهد بود. البته در هر بار پرداخت، درصد مشخصی از سوی بیمه پرداخت می‌شود. به‌همین دلیل، داشتن بیمه بدنه خودرو با این‌که اجباری نیست، ولی بسیار سودمند است. مانند نصب ردیاب که اجباری نیست ولی امکانات ارزشمندی مانند کنترل از راه دور ماشین یا خاموش کردن اتومبیل با موبایل به‌وجود خواهد آمد. 

تفاوت بیمه بدنه با بیمه شخص ثالث چیست؟

پرداخت خسارت از بیمه بدنه نیاز به بررسی کارشناس بیمه دارد؛ اما بیمه شخص ثالث بدون بررسی کارشناس بیمه، هزینه‌های خسارت را پرداخت می‌کند. مهم‌ترین تفاوتی که دو بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه دارند در قیمت‌گذاری آن‌ها است. بیمه شخص ثالث از طرف بانک مرکزی قیمت‌گذاری می‌شود و در همه شرکت‌ها به یک اندازه است. اما بیمه بدنه بستگی به شرکت‌های بیمه ارائه‌دهنده دارند که متناسب با تخفیف‌ها و پوشش‌های ارائه‌شده، مبلغ نهایی آن متفاوت خواهد شد. 

پرداخت خسارت بیمه بدنه با کارشناسی مأمور بیمه

بیمه سرنشین؛ آیا بیمه سرنشین اجباری است؟

بیمه سرنشین در قانون به نام بیمه شخص ثالث شناخته شده است. بیمه سرنشین برای همه خودرو‌ها مانند خودرو‌های مسافری، بارکشی، شخصی و همچنین موتور‌سیکلت اجباری است. این قانون در سال ۱۳۴۷ تصویب شد. همه بیمه‌ها برای تامین امنیت خودرو و سرنشینان خریداری می‌شوند؛ اما به‌جز بیمه، راه دیگری نیز برای تامین امنیت خودرو وجود دارد که استفاده از دستگاه ضبط صدا مخفی برای ماشین است. ردیابی کوچک با قابلیت شنود این امکان را به‌وجود می‌آورد که صدای داخل خودرو ضبط شده و در‌صورت سرقت، فرایند پیگیری و پیدا کردن اتومبیل راحت‌تر انجام می‌شود.

بیمه شخص ثالث؛ مهم‌ترین بیمه اجباری ماشین

بیمه سرقت خودرو؛ راهکاری برای آسودگی بیشتر 

اصلی‌ترین پوشش بیمه بدنه، به‌تنهایی به اسم بیمه سرقت شناخته شده است. بیمه سرقت را می‌توان به جی پی اس برای تعقیب تشبیه کرد. با نصب جی پی اس و دریافت بیمه سرقت، خودرو را در برابر دزدی و آسیب‌های فیزیکی ایمن خواهید کرد. 

بیمه سرقت یکی از پوشش‌های بیمه بدنه

پوشش‌های بیمه سرقت خودرو؛ بیمه‌ای برای خسارت‌های ناشی از سرقت

پوشش بیمه سرقت، دو نوع دارد؛ بیمه سرقت جزئی و کلی. در بیمه سرقت کلی، شرکت بیمه ملزم به پرداخت خسارت تا سقف تعهدات تعیین‌شده، خسارت ناشی از سرقت خودرو یا آسیب دیدن وسایل اصلی و اضافی خودرو می‌شود. بیمه سرقت جزئی، مربوط به قطعات فابریک و غیر‌فابریک خودرو است. جبران خسارات آسیب‌های وارد‌شده به خودرو بر اثر صاعقه و آتش‌سوزی نیز تحت پوشش بیمه بدنه است. در نتیجه، با خرید بیمه بدنه می‌توان امنیت خودرو را در‌ برابر سرقت و آسیب‌های فیزیکی تضمین کرد. 

چگونه امنیت خودرو را تضمین کنیم؟ استفاده از ردیاب برای امنیت بیشتر

در این مقاله به بررسی بیمه‌های اجباری و غیر اجباری خودرو پر‌داختیم. تنها بیمه‌ اجباری خودرو و موتور‌سیکلت، بیمه شخص ثالث است. بیمه سرنشین مربوط به خسارت‌هایی است که راننده مقصر باعث آن شده است و برای جبران آسیب‌های راننده مقصر نیست. به‌همین دلیل، بهتر است از بیمه بدنه اتومبیل نیز در تکمیل بیمه شخص ثالث استفاده شود؛ اما مهم‌ترین نکته برای تامین امنیت خودرو برای جلوگیری از حادثه‌ای مانند سرقت، استفاده از جی پی اس و ردیاب است. 

ردیاب‌ها انواع مختلفی دارند که در خودرو یا در کیف افراد قرار‌ داده می‌شوند. هنگامی که حادثه‌ای رخ دهد، فرد می‌تواند با فشردن دکمه SOS ردیاب، آلارم خطر را به شماره ذخیره‌شده ارسال کند. همچنین در ردیاب اتومبیل، امکان تعیین محدوده مجاز حرکتی وجود دارد. به‌ دلیل امکانات فراوان ردیاب‌ها بهتر است برای امنیت بیشتر خودرو، از جی پی اس نیز در کنار انواع بیمه خودرو استفاده کرد. اگر شما نیز تجربه‌ای در‌خصوص استفاده از ردیاب خودرو دارید، در قسمت نظرات با ما و سایر خوانندگان در‌ میان بگذارید.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
مهم‌ترین بیمه اجباری خودرو
5 از 2 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

89 − 87 =

پشتیبانی ایران رهیاب
پشتیبانی ایران رهیاب
شیرین کریمی

سلام، شیرین کریمی هستم.
به شما کمک میکنم که متناسب با نیاز و بودجه خود ،محصول مناسب را انتخاب کنید.
از صحبت با شما خوشحال خواهم شد.

22410328