ایران رهیاب Blog Archives

جی پی آر اس چیست و چه تفاوتی با gps دارد؟

تفاوت gps و gprs

جی پی اس و چی پی آر اس دو تکنولوژی متفاوت از یکدیگر اند که دارای کارایی های مشابهی هستند. واژه هایی که در دنیای تکنولوژی با یکدیگر دارای تفاوت هایی مشهود و محسوس هستند. در ادامه قصد داریم بدانیم gprs چیست و به بررسی تفاوت بین جی پی اس و جی پی آر اس بپردازیم. با ایران رهیاب همراه باشید.

Gps و gprs تکنولوژی هایی مشابه اما متفاوت!

گاهی اوقات در دنیای تکنولوژی برخی از واژه ها شبیه به هم هستند و همین موضوع باعث می شود تا بعضی از عبارات با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. جی پی اس هم یکی از مواردی است که معمولا با جی پی ار اس اشتباه گرفته می شود. GPS (جی پی اس) مخفف عبارت Global Positioning Systems به معنای سیستم موقعیت یاب جهانی است. 

جی پی اس چیست؟

اما GPRS (جی پی آر اس) مخفف عبارت General Packet Radio Service به معنای خدمات رادیویی بسته های اطلاعاتی می باشد. جی پی آر اس برای برای تماس ویدیویی ، دسترسی به ایمیل ، پیام رسانی چندرسانه ای و غیره استفاده می شود. این دو عبارت تنها از نظر ظاهری کمی شبیه به هم هستند اما اکثر مردم فکر می کنند این دو عبارت، یک معنا دارند. با این توضیحات به سراغ سوال بعدی می رویم.

gprs چیست؟ تکنولوژی انتقال داده است

GPRS یکی از خدمات ارزش افزوده ای است که توسط شرکت های ارائه دهنده سرویس ارتباطات استفاده می شود و امکان انتقال بسته های دیتا دار را در شبکه های موبایل 2G و 3G فراهم می کند. جهت بهره وری از این تکنولوژی باید از PDA یا موبایل هایی استفاده کنید که GPRS را پشتیبانی می کنند.

استانداردسازی GPRS در سال 1994 توسط ETST/SMG شکل گرفت و 3 سال بعد تغییرات ایجاد شده مورد تایید قرار گرفت و این پروسه در سال 1999 به پایان رسید. اکنون با پیشرفت بیشتر شبکه های نسل چهارم، استفاده از GPRS بسیار محدود شده است.

GPRS چه کاربرد هایی دارد؟

در ادامه مطلب جی پی آر اس چیست و کاربرد آن چیست می توان گفت، اولین قابلیتی که توسط جی پی ار اس فراهم می شود امکان دسترسی دائمی به اینترنت می باشد. همچنین با استفاده از GPRS می توان از خدماتی مانند ، ارسال ایمیل، ارسال و دریافت پیام های چند رسانه ای، استفاده از پیام رسان ها، و ارتباط نقطه به نقطه از طریق IP پرداخت.

اصلی ترین مزیت استفاده از GPRS، سرعت بالاتر نسبت به خطوط ارتباطی داده موبایل است. در بهترین حالت ممکن که سرویس HSCSD فعال باشد، نهایت سرعت 1.44 کیلو بیت می باشد. همچنین سرعت ارتباط داده در خطوط موبایل 9.6 کیلوبیت در ثانیه است. حال با توجه به اینکه سرعت اینترنت در GPRS به 56 کیلو بیت هم می رسد می توان به خوبی متوجه اهمیت این تکنولوژی شد.

GPS  چیست و چه کاربردی دارد؟

GPS یک سیستم ناوبری ماهواره ای است که اطلاعات مکان و زمان را در همه شرایط آب و هوایی فراهم می کند. به عبارتی ساده تر می توان گفت GPS یک شبکه تشکیل شده از 24 ماهواره در مدار زمین است. این سیستم قابلیت های حیاتی را برای کاربران نظامی، مدنی و تجاری در سراسر جهان فراهم می کند و پشتیبانی آن توسط وزارت دفاع دولت آمریکا انجام می شود. البته در صورتی که می خواهید اطلاعات بیشتری نسبت به GPS داشته باشید، می توانید مقاله GPS چیست را مطالعه کنید.

GPS ابتدا فقط برای به ثمر رساندن قسمتی از اهداف نظامی طراحی شده بود اما از سال 1980 به بعد از جی پی اس در موارد دیگر هم استفاده می شود. استفاده از جی پی اس در هر شرایط آب و هوایی، در هر نقطه از جهان و به صورت 24 ساعت شبانه روز امکان پذیر است.

فرق gps و gprs در چیست؟

خوشبختانه هیچ هزینه ای برای استفاده از جی پی اس پرداخت نمی شود. به طور کل از جی پی اس در زمینه های نظامی، کاربردهای نقشه برداری و کاربردهای تجاری استفاده می شود. امروزه استفاده از جی پی اس تنها به کاربردهای نظامی محدود نمی شود و در موارد بسیار زیادی به عنوان راه حل مشکلات روزمره عموم مردم، از آن استفاده می شود.

میتوان گفت استفاه از ردیاب و دستگاه جی پی اس، یکی از مواردی است که بسیاری از نیازهای روزمره مردم را پوشش می دهد. خرید ردیاب جاسوسی کوچک، یکی از دستگاه هایی است که به لطف وجود تکنولوژی جی پی اس این روز ها بسیاری از مشکلات افراد را حل می کند. از نمونه کاربرد های دستگاه های جی پی اس شخصی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیدا کردن موقعیت افراد روی نقشه
  • کاربرد به عنوان ردیاب کودک و افراد سالمند
  • استفاده برای کنترل مجرمین

از نمونه ردیاب های دیگر که این روزها به شدت از آن استقبال می شود، می توان به ردیاب سالمند اشاره کرد. کاربرد این دسته از ردیاب های برای کنترل افراد کهنسال و افراد دچار به بیماری آلزایمر می باشد. هر چند که کاربردهای جی پی اس تنها به موارد ذکر شده محدود نمی شود. اما ساخت انواع ردیاب با استفاده سیستم GPS از مهم ترین کاربردهای سیستم مسیریاب در سالهای اخیر است.

جی پی آر اس چیست و چگونه کار می کند؟

به منظور کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم نگاهی به مقاله ردیاب کودک نیز داشته باشید تا با کاربرد انواع ردیاب ها آشنایی بیشتری پیدا کنید.

 

صرفه جویی در هزینه ها، مهم ترین مزیت استفاده از GPRS

ویژگی مثبت دیگری که GPRS دارد، این است که باعث می شود در هزینه هایتان صرفه جویی کنید! اگر بخواهیم ساده تر در مورد این قابلیت توضیح بدهیم باید بگوییم که میزان هزینه ای که برای شما برآورد میشود، طبق مقدار اطلاعات ورودی و خروجی محاسبه خواهد شد. حتی اگر ساعت ها اتصالتان با اینترنت قطع نشود و هیچ پیامی ارسال نکنید، هزینه ای برای شما در نظر گرفته نمی شود.

جی پی اس  gprs چه تفاوتی دارند؟

تفاوت کلی GPS و GPRS در چیست؟

GPS توسط ماهواره هایی که دور زمین می چرخند ارتباط برقرار می کند، در صورتی که برج های موجود روی زمین، ارتباط GPRS را تکمیل می کند. همچنین محدودیت های استفاده از GPRS بیشتر است اما درمورد استفاده از GPS می توان ادعا کرد که هرکجا رنگ آسمان پیدا باشد می توانید از GPS استفاده کنید.

در کل در پاسخ به سوال اینکه gprs چیست و چه تفاوتی با gps دارد؟ می توان این طور گفت که وجه تمایز GPS و GPRS این است که، GPS سیستم ناوبری مبتنی بر ماهواره است. از طرف دیگر ، GPRS برای اعطای خدمات اطلاعاتی مبتنی بر تلفن همراه كار می كند. تفاوت دیگری که میان GPS و GPRS وجود دارد، تاسیسات مورد نیاز برای عملکرد صحیح است. یک جی پی اس برای شروع به کار حداقل به 3 ایستگاه ماهواره و زمینی نیاز دارد. در صورتی که برای شروع  به کار جی پی ار اس تنها یک ایستگاه زمینی مورد نیاز است.

شاید در ظاهر، تنها یک حرف تفاوت شکلی دو کلمه GPS و GPRS را شکل می دهد اما شباهت این دو عبارت تنها در ظاهر است و عملکرد آن ها زمین تا آسمان با یکدیگر فرق دارد! برای مشاهده انواع جی پی اس خودرو می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
جی پی آر اس چیست و چه تفاوتی با gps دارد؟
4.5 از 18 رای

جی پی اس چیست؟

gps سیستم موقعیت یابی جهانی است که با بکاربردن 24 ماهواره هوایی در خارج مدار زمین و ارسال اطلاعات به پایگاه های زمینی فرایند موقعیت یابی را برای مصارف گوناگون فراهم می کند.

جی پی آر اس (GPRS) چیست؟

gprs فناوری است که امکان برقراری تماس ویدئویی، دسترسی به ایمیل، پیام های چند رسانه ای و کاربرد های مشابه را به خصوص در گوشی های هوشمند در اختیار افراد قرار می دهد.

مهمترین تفاوت جی پی اس و جی پی آر اس در چیست؟

این دو واژه تنها در نام دارای شباهت هستند و در عملکرد دارای تفاوت های بسیاری هستندو مهمترین تفاوت gps  و gprs در این است که جی پی اس برای موقعیت یابی و جی پی آر اس برای انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

پشتیبانی ایران رهیاب
پشتیبانی ایران رهیاب
شیرین کریمی

سلام، شیرین کریمی هستم.
به شما کمک میکنم که متناسب با نیاز و بودجه خود ،محصول مناسب را انتخاب کنید.
از صحبت با شما خوشحال خواهم شد.

22410328